Positiva hästar

Idag har jag jobbat med både Kjarni och Tappi. Dom var pigga och engagerade båda två i träningen, väldigt roligt.
Tappi jobbade jag på lång tygel, vi började bara med att fytta sidled och gå på rakt spår. Det har han nämligen väldigt avårt för. Han rinner gärna iväg alldeles för mycket och då blir det att vi bara går sidförande. Men idag fungerade bra att skifta mellan sidförande och rakställd. Sen kämpade vi med öppna i både skritt och trav. Idag släppte det! Det som vi kämpat med massa, en avslappad ponny som jobbar igenom hela kroppen. Helt plötslig förvandlades den trippiga lilla ponnytraven till en stor och avslappnad trav med steg (och här kan jag meddela då att jag pratar utifrån Tappi, haha. Det blir inte jätte trav när ponny bara är typ 95 cm i manken). Jag fegade ur och saktade av efter bara några steg och då hände det igen, framåt neråt sökningen bara fanns där. Idag var det verkligen ett underbart pass! Vi höll inte på länge dock, just för att jag blir feg och inte vill förstöra det som vi fick igenom precis.

Kjarni fick sig ett pass på lina idag bara. Jag kände mig oengagerad till en början, finns det något värre än att longera? Det brukar Kjarni också anse är trist. Men jag orkade inte heller tömköra då jag var för trött. Så lina blev det. Men han var så positivt inställd till det idag så det smittade av sig till mig. Det blev först lite sidförande där jag var noga med hur han placerade benen och att han inte fuskade med fram, han gör gärna det, inte flyttar dom i kors utan hasar omkring med dom så smidigt som möjligt. Sen blev det trav, han börjar förstå S-ljudet nu. Jag kör ju nästan bara på S-ljudet så det har automatiskt blivit att han fått acceptera det. Vilket han gjort bra. Vi gjorde i alla fall lite tempoväxlingar i traven med hjälp av rösten då. Det är så roligt att han har en så stabil trav nu. Så man kan sitta och jobba lite i traven och inte bara vimsa omkring!

Det är bra med snö, kan fuska till lite aktion ;-) Vilket han i vanliga fall totalt saknar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0